Friday, February 12, 2010

Yang terkesan di hati


Kadang-kadang kita merasa perwatakan atau cara kita tidak langsung meninggalkan kesan atau menarik perhatian individu lain. Itulah yang aku sering rasakan. Apa yang kita buat, apa yang kita pakai itu beberapa contoh peribadi yang hanya disedari oleh keluarga dan kawan rapat sahaja.


Namun beberapa peristiwa benar-benar membuatkan hatiku begitu terkesan. "Ada orang ingat aku!", itulah ayat yang meluncur keluar dari benakku. Orang di sini merujuk kepada kawan-kawan yang kurang rapat, yang seringnya kita pandang dan senyum sahaja. Bukan tempat berkongsi cerita.


" Baizura!kau Baizurakan?". Nama yang disebut itu membuatkan aku tercenggang. Wajah ceria dan peramah itu aku kenali, namun dia bukanlah teman rapat kami. Bunyi nama yang akan sama membuatkan gadis 'mesra alam' itu memanggilku Baizura.


"Bukan Baizura, Zainura la, aku membetulkan kesilapannya itu. Dia terjerit kegembiraan. "Tapi, aku memang ingat sangat kau. Uniform sekolah kau berbeza dari kami. Paling aku tak tahan, kau suka tocang rambut dua. Riben ko warna kuning lagi. Dari jauh dah boleh nampak reben kuning kau tu. Hehhehe benar-benar menarik perhatian orang". Terlopong aku mendengar penerangannya. Macam mana dia boleh ingat semua itu. Semasa di perhimpunan, di kantin, di padang sekolah aku hanya memandangnya sambil tersenyum sahaja. Seingat aku kami tidak pernah berbual panjang. Dia boleh cam aku yang hanya bersekolah selama tiga tahun sahaja di sekolah rendah itu. Selepas peristiwa itu kami menjadi akrab. Sya, sayang kau selalu!!!



Dia pernah sekelas denganku ketika di sekolah rendah. Kehadirannya seperti rakan-rakan kelas yang lain yang tidak pernah aku pedulikan sangat dan dia pun tidak juga mempedulikan aku.Mungkin aku tidak mempedulikannya sebab dia merupakan pelajar yang popular dan diminati ramai oleh pelajar perempuan. Jadi dah ramai peminat tak payah la aku pulak nak menyibuk-nyibuk.



Ketika di sekolah menengah kami ditakdirkan di sekolah dan kelas yang sama untuk 2 tahun. Seperti dulu juga, kami setakat berbual perkara-perkara penting sahaja. Dia kelihatannya semakin pendiam dan kurang menonjol berbanding di sekolah rendah. Kami ditakdirkan berjumpa semula selepas 8 tahun di Puduraya ketika aku mahu pulang ke Kuantan kerana cuti semester. Dari jauh aku melihatnya tersenyum dan bila dia mendekatiku dia menyapa, "Zainura!".


"Kau ingat lagi nama aku?". Soalan itu, bila difikirkan semula macam nampak bodoh sangat. Hehe masa itu hanya itu sahaja yang termampu keluar dari mulutku ini.

" Aku ingat kau, aku ingat sangat terutama senyumaan kau tu. Bila nampak kau senyum aku tahu kau Zainura, senyuman kau manis sangat". Hohoooo masa itu aku macam terlayang-layang ke udara sahaja, seronok, terkejut, tak sangka bercampur aduk. Mengingati namaku mungkin perkara biasa sebab kami pernah sekelas, namun dia mengingati aku atas satu alasan yang tidak pernah orang lain nyatakan, satu alasan yang berbeza!. Itulah kali terakhir kami bertemu. Kalau dia mengingati senyuman aku, aku juga masih mengingati senyumannya hingga kini. Al-Fatihah untuk kawanku Zulkifli semuga di tempatkan di kalangan orang-orang yang beriman.



Kawanku seorang ini pun dari sekolah rendah yang sama. Disebabkan aku hanya sempat belajar tiga tahun sahaja di situ dia mungkin 'hilang ingatan' sebentar tentang aku walaupun kami memasuki sekolah menengah yang sama. Aku pula tidak ada inisiatif memperkenalkan diriku kepadanya walaupun kami selalu bertembung. Hanya memandang sepi dan terdetik di fikiranku adakah dia perasan akan aku yang pernah sekelas dengannya. Bertemu kembali di dalam Facebook. Aku terkejut apabila dia menghantar message. Hahahah ingatan dia terhadap aku lagi kelakar, aku sendiri tak pernah terfikir perkara sebegitu menyebabkan aku diingatinya. "itula pasal aku ingat dulu, ko tak suka pakai baju kurung kan.. lepas tu ko suka duduk atas bangku tangan kau dua2 ke belakang pegang penyandar kerusi.... tul kan. Aku gelak sakan bila membaca messagenya itu dalam FB. Itu la kegemaranku. Bila masa pulak mamat ni perhatikan aku. Sekolah rendah memang la tak pakai baju kurung, bukan tak suka, tapi masa tukan budak-budak lagi.



Entah mengapa tahun ini seperti pintu hatiku terbuka untuk menyambung pelajaran. Perasaan itu amat berkobar-kobar. Sebelum mengisi borang hatiku kuat mendesak agar aku mendapatkan nasihat terlebih dahulu dari bekas pensyarahku dulu. Memang aku pasti dia tidak akan mengingati aku, namun dalam ramai-ramai pensyarah dia kelihatan 'mesra alam' dengan pelajar dan tidak lokek memberi markah. Aku pernah mengambil papernya hanya untuk satu semester sahaja. Jadi tidak mungkin dia boleh mengingati aku. Aku tak kisah janji boleh mendapatkan maklumat yang aku perlukan.



Dengan perasaan takut aku menelefonnya setelah mendapatkan nombor dari telefonis. Setelah memberi salam dan memperkenalkan diri aku tiba-tiba terdiam sebentar. " Ya cikgu, cikgu apa khabar". Hairan bin ajaib betul aku." Sensei ingat ke lagi saya?", adakah itu juga soalan yang bodoh aku tak peduli. Dari hujung talian aku mendengar ketawa kecilnya. "Ingat...orangnya hitam manis, manis-manis, lawa dari Pahang tu. Pernah kerja di golf resort". Bila dia menyebut tempat aku pernah bekerja sebelum mengajar, memang sah dia masih ingat. Aku memang suka, suka sangat, suka sakan dan bersakan-sakan.Tidak pernah pun aku terfikir seoarang pensyarah akan mengingati pelajarnya setelah melebihi 1o tahun. Banyak yang kami bualkan, berulang kali dia mengofferkan diri untuk menjadi penyokongku. Tapi disebabkan jarak yang jauh aku rasa lebih senang mencari penyokong di sekitar sekolahku sahaja.



Aku tidak kisah apa komen atau pandangan orang jika mereka terbaca entri ini. Nak kata aku perasan atau segalanya, cuma jika mereka pernah membaca entri aku tentang perasaan aku sebagai "plain jane" mereka mungkin mengerti. Betapa pendiam dan terpencilnya seorang aku. Oleh itu bila mengetahui ada individu yang mengingati aku disebabkan alasan-alasan yang aku rasakan kurang menarik, aku menjadi begitu teruja. Sekian sebuah catatan dari hati yang semuanya telah kuceritakan dan dalam pengetahuan suami.

Saturday, February 6, 2010

Last Minute

Mata masih mengantuk yang amat, namun otakku masih mampu untuk memikirkan kerja yang masih belum disiapkan. Kuatkan semangat aku bangun! melihat jam menunjukkan pukul 3.20 pagi. Alahai bestnya kalau terus tidur. Tetapi memikirkan Pelan Strategik yang masih belum disiapkan dan aku pun sudah berjanji dengan KP maka terpaksa meninggalkan bantal dan selimut sebentar.
Sebenarnya aku bukan rajin sangat pun, tapi kasihan kepada KP ku yang cukup dedikasi dan rajin. Kalau tidak disebabkan kau Zu...heheheh alamatnya aku peram sahaja la "benda-benda hanya atas kertas dan dalam fail" tu. Kalau aku tak siapkan alamatnya dia tak boleh nak hantar pada GPK nanti menyusahkan dia la pulak. Akhirnya siap!. Sah aku minah last minute, buat kerja last minute idea cepat je mengalir macam air terjun Sg.Pandan.
Seperti apa yang dikatakan oleh Wonder pets " apa yang penting?, KERJASAMA!!!"

Saturday, January 23, 2010

Ikan Perkasam Punya Hal

Ni ler ikan perkasam ...
Ikan Patin Masak Tempoyak (siapa masak?)





Kiranya genap la 3 tahun aku menetap di bandar ikan patin ini atau bandar titik tengah semenanjung Malaysia ni. Terus terang kukatakan bahawa sebelum ini ketika berada di Kuantan aku tidak pernah menjeling sedikit pun akan ikan patin. Melihatnya sahaja aku kurang berkenan apatah lagi untuk merasa atau mencuba rasa.

Namun bila dah menetap di sini, hari-hari aku lihat ikan patin. Di kantin sekolah, di kedai makan, di pasar malam, apatah lagi di pekan sehari. Jadi hendak tak hendak aku pun makan ler. Not so bad la. Tapi satu lagi ikan yang terkenal di sini ialah ikan sungai yang dijadikan perkasam.
AKu memang teringin untuk mencuba ikan ini sejak pertama kali melihatnya dijual di pekan sehari lagi. Tapi entahlah suami aku tu macam tidak memberi galakan sahaja. Jadi aku diamkan je la.

Hendak dijadikan rezeki agaknya, petang semalam ada rakan suami yang memberi dua bekas ikan itu. Jadi ikan itu digorenglah. Pada mulanya aku bimbang untuk mencuba kerana memikirkan penyakit resdung yang aku hadapi. Tapi bila si Nia sibuk memuji-muji kesedapan ikan itu aku lantas terus mencedok nasi dan makan! Wah memang sedap pun rasanya lemak, masam dan sedikit masin. Aku beritahu suami best kalu makan dengan pulut.


Tapi kesedapan itu hanya sementara, belum pun sampai 1 jam aku makan aku sudah terbersin, merasa gatal di muka, mata dan hidungku mula tersumbat. Keadaan makin teruk bila kepala mula berdenyut-denyut sakit dan air hidung keluar. Tidak selesa betul, rasa nak menjerit je. Nak menangis pun ada. Selesai solat magnrib aku dah tak larat. Dalam keadaan begitu suami aku memberi suggestion yang sungguh kelakar tahap gaban. "Zai pergi la cuci hidung tu dengan listerin". Hah, aku yang dah tak tahu nak buat apa tu, walaupun merasa tak masuk dek akal pergi juga la ke toilet ikut saranan dia. Depan cermin aku pun terfikir cam ne nak guna listerin dalam hidung. Alih-alih aku hanya basahkan hidungku dengan listerin sahaja sebab terlalu gatal. Eeee..nak marah pun ada. Cam ne la dia dapat idea 'bernas' tu. Bukannya untuk mulut ke?


AKhirnya aku membuat keputusan, kalu tak ambil tindakan cepat-cepat alamat tak boleh pergi sekolah. Aku perlu berbekam. Malam itu juga aku menelefon tempat berbekam itu dan alhamdulillah hilang segala mak nenek sakit, gatal dan tidak selesa di mukaku setelah berbekam.

Hal bekam ni pun satu jugak. Bila semua masalah di muka dan kepala hilang, timbul masalah lain. Muka ku menjadi lebam kebiru-biruan sebab aku bebekam di bahagian hidung dan muka. Macam kena dera dek laki je. Hehhehe tapi apa nak buat terpaksalah tanggung. Hari ini ke sekolah semua kawanku terlopong " Zai!!! kenapa?" Semua mata membulat memang macam betul aku ni didera. Aku gelak dahulu. Last-last aku jawab "kena cium!"hahahhahah. 'Tak la, saya berbekam sebab saya....bla..bla....ikan perkasam punya hal"
Eee..lepas ni tobatla aku tak makan.

Thursday, January 21, 2010

Terima Kasih.

Tidak ramai yang mengetahui aku mempunyai blog dan aku tidak bercadang untuk memberitahu semua rakanku. Blog ini sebenarnya satu medan utk melepaskan penat lelah, tekanan dan kebosanan.(Huhuuuu jiwang karat betul). Apa yang penting ia untuk dijadikan tatapan untuk anakku. Walaupun dia selalu membaca di blog ini tetapi dia masih tidak mengetahu apa yang tersirat dan tersurat. Dia selalu berkata"mama ,nia bukak blog mama,tunjuk pada kawan-kawan." Hehhehe budak-budak sebenarnya bukan baca pun ayat berjela-jela ni. Cuma dia suka membaca cerita lucu yang aku dan dia upload dari sebuah laman.
Namun dunia cyber ini telah memberiku pengalaman yang tidak boleh kubeli atau kudapat di mana-mana. Ada baik dan buruknya jika sesiapa yang meminati dunia ini. Baiknya kita akan dapat menambah kenalan. BUruknya ? Jaga-jaga rumahtangga boleh binasa! hahahhaha dan ada yang 'fake' terutama kalau kita mempunyai kenalan chating. Jangan percaya semuanya! Kadang-kadang bila mengenang kali pertama aku berchating ni aku hanya senyum sendirian, betapa naifnya. Itulah pengalaman.
Apapun aku juga mempunyai pengunjung yang setia, NUR dan UMMU MASYITAH! Terima kasih banyak-banyak sebab sudi membaca luahan kak zai yang kadang-kadang lebih banyak merapu. Walaupun kak zai tidak selalu memberi komen dalam blog Nur dan Ummu tetapi setiap posting yang baru kak zai akan baca. Kalau tidak disebabkan 'kesewelan' broadband pasti kak zai akan memberi komen untuk semua posting. Dan untuk sesiapa sahaja yang mungkin 'bersembunyi' di sebalik daun atau celah-celah pokok, terima kasih kerana sudi singgah.

Spoon Feed 2

Teringat kembali perbualanku bersama seorang rakan rapat yang telah menjadi pensyarah, "apa yg u all buat pada student, tak tahu berdikari langsung". Aku hanya gelak mendengar luahan hati dia tentang pelajar-pelajar walaupun cemerlang dalam keputusan peperiksaan tetapi dalam aspek lain masih tidak bijak. "atas kertas aje, straight A tapi nak ke library pun takut, tak tahu nak cari bahan semua mintak ngan lecturer", sambung kawan aku lagi.
"Spoon feed, macam ko suap nestum ke mulut anak ko yang baby", akhirnya aku menjawab. Itulah hakikatnya yang terjadi di sekolah. Mengapa wujud situasi 'spoon feed' itu? ramai la yang menunding jari menyalahkan guru. Guru tak pandai guna kaedah itu ini, guru hanya 'chalk and talk', guru itu dan guru ini..bla..bla...
Tarik nafas dalam-dalam. Ramai yang tidak menyedari akan hakikat sistem pendidikan kita yang terlalu terikat dengan peperiksaan. Setiap subjek mempunyai silibus atau sukatan pelajaran yang perlu diselesaikan sebelum peperiksaan percubaan lagi. Mahu atau tidak guru perlu menyelesaikan semua silibus itu selewat-lewatnya sebelum bulan Ogos.
Jadi apa yang berlaku guru akan menyediakan segala-galanya untuk pelajar seperti nota, peta minda, soalan. Malahan ada guru yang membawa pen atau kertas untuk diberi kepada pelajar yang sering memberi alasan tidak membawa pen atau buku. Begitulah hakikatnya, disebabkan guru sebenarnya bosan dengan pelbagai alasan pelajar jadi untuk memastikan pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar maka guru menyediakan semua itu. Namun begitu apa yang dinyatakan di sini mungkin tidak berlaku di semua tempat. Bergantung kepada lokasi dan latar belakang keluarga pelajar.

Sunday, January 17, 2010

Spoon Feed

Sebenarnya, aku tidak pernah membicarakan tugas seorang guru secara detail di dalam blog ini. Hari ini aku merasa terpanggil untuk menceritakan dunia guru yang dianggap "separuh hari" oleh kebanyakan orang di luar sana.
Sebenarnya tiada istilah "separuh hari", bebanan kerja itu perlu di bawa sehingga ke rumah untuk diselesaikan. Begitulah rutin setiap hari. Itu belum ditambah dengan "clerical work" yang saban waktu perlu diselesaikan. Malah guru kini bukan dibebani dengan kerenah anak murid di dalam kelas turut sama dibebani dengan kerenah ibu bapa.
Bersambung......hehhehe tiba-tiba mengantuk

Friday, January 15, 2010

Bicara 2010

Agak lama menyepi. Bukan tiada cerita tetapi hanya tiada mood ditambah dengan kesibukan pada awal tahun. Tahun ini seperti tahun-tahun sebelumnya, cuma yang berbeza aku kini sudah mula membuat BBM untuk para pelajar. Kenapa? sebab aku mahu segalanya berjalan dengan lancar dan tidak mahu memberi peluang kepada pelajar untuk membuat bising atau merasa bosan.
Paling ketara, aku telah membawa balik buku Rancangan Mengajar untuk disiapkan di rumah. Hahhaha kak Umi terkejut! " Zai, bawa balik buku ni".Hehhehe aku tersengih sahaja sambil menyatakan pada kak Umi aku benar-benar mahu bersedia sebelum masuk ke kelas. Tidak lagi terkial-kial seperti dahulu.
Tapi mengapa tahun ini setelah hampir 12 tahun? Hurmmm...sekurang-kurangnya kesedaran itu penting walaupun lewat tetapi masih belum terlambat. Sekian, salam tahun baru untuk semua.