Dah lama aku tak update blog ini. Konon-kononnya blog ini tempat aku mencurahkan seribu satu macam tekanan dan bebanan. Tapi tidak jugak, bila fikiran serabut,bila macam-macam masalah timbul, bila banyak perkara yang perlu diselesaikan aku sebenarnya lebih suka mengasingkan diri. AKu lebih suka baring atas katil sambil memejamkan mata, tidak pun aku termenung.
Hidup ini adalah himpunan-himpunan masalah. Sudah ditakdirkan perjalanan hidup kita ini akan begini, begitu, macam gini , macam gitu dan sebagainya. Namun untuk menyalahkan takdir atas apa sahaja yang berlaku adalah tidak baik. Jika diikutkan hati dan perasaan rasanya mahu menangis dan menjerit sahaja. Namun mujurlah juga kita semua sudah diajar bahawa segala dugaan , masalah semuanya ujian dari Allah.
Cemburu, siapa yang tidak cemburu bila melihat ada rakan-rakan atau orang sekeliling yang begitu lancar perjalanan hidupnya. Tidak pening kepala memikirkan itu, ini. Kalaupun ada masalah sekurang-kurangnya ada yang mempunyai vitamin M (heheh money..duit ler). Duit ni bila difikirkan boleh menyelesaikan banyak masalah, berbanding orang yang tak berduit macam aku ni. Opps !!! tak baik, duit ada cuma cukup-cukup sahaja untuk keperluan keluarga, mak dan adik-adik.
Bila dalam keadaan begini ,keadaan kecelaruan dan kekusutan ini sebenarnya makin mendekatkan diri kita dengan Allah. Lumrah manusiakan, bila susah barulah berdoa panjang mengadu kepada DIA. Bila senang sekejap je duduk atas sejadah tu, baca doa pun ringkas-ringkas aje.
Sebelum aku merepek dan meraban baik aku stop.
Tuesday, June 1, 2010
Thursday, May 6, 2010
Cerita ke Penang
Dua tiga minggu kebelakangan ini aku memang sibuk. Bila dah sibuk secara tidak langsung ia akan jadi penat, bila dah penat tahap tertinggi biasanya hilang mood , tension dan rasa nak menangis berlagu-lagu. Itu la aku...hahah...
Itu la namanya hidup. Bermula awal bulan April aku, mak dan Liana ke Penang menghadiri majlis konvo Liana. Haru juga dibuatnya. Itulah pengalaman pertama pergi ke tempat yang jauh tanpa suami. Seberang Perai , P.Pinang. Malas nak menyusahkan suamiku, ditambah dengan hari bekerja jadi kami menaiki bas ke sana. Bila tiba saat-saat begini amat terasa ketiadaan abah. Kadang-kadang aku mengeluh juga dalam hati amat sukar rasanya tiada abah, banyak perkara aku perlu uruskan. Kadang-kadang tak tercapai dek tenaga perempuanku ini. Tapi walau apa sekalipun itu bukan alasan untuk tidak meraikan kejayaan adikku yang kuat berusaha ini. Susah macam mana pun aku akan pastikan mereka tidak terabai.
Ada juga hati yang terusik bila mendengar kisahku menaiki bas ke sana. Hahah Kak Zie terlopong mendengar ceritaku , matanya berkaca.Alamak Kak Zie melankolik la pulak. Oh , Kak Zie cayang...small matter je tu, zainura ni dah biasa hidup susah. Hehhe. Mungkin Kak Zie terharu kot bila dengar cerita aku yang sampai ke Butterworth pukul 4 pagi , lepas tu tak tahu mana nak lepak. Liana pulak tak beritahu awal pada pihak hotel tu yg kami sampai awal, dia kata boleh check in pukul 2 ptg. Oh Liana kenapa la dia tidak boleh berfikir lebih panjang sikit. Aku pulak serah bulat2 pada dia tentang penginapan ni. Gelisah giler aku, dah la pakcik2 teksi sibuk bertanya itu ini lebih pada kami ni lari dari rumah pulak.
Memang otak aku blur jap, termenung gak aku. Masa solat subuh, aku berdoa semoga Allah memudahkan perjalanan kami. Kesian jugak kat mak, mesti penat, takkan nak duduk kat terminal bas ni sampai tengahari. Alhamdulillah diberi petunjuk lepas solat, aku menghubungi pihak hotel menceritakan masalah kami. Dan horeyyy kami boleh check in pagi tu juga.
Liana pun kesian, sampai hotel letak bag terus pergi raptai. Nak je aku cakap pada Liana tak payah pergi raptai tu, buat penat dan buang masa je. Hermm..tapi adikku ini skema sikit, ikut peraturan...biar je la.
Aduhai hotel yang bertaraf 2 bintang tu rupanya baru saja dibuka. 1 Bintang ke , 2 bintang ke atau tak de bintang itu bukan masalah padaku. Masalahnya tempat makan jauh. Terima kasih la pada pekerja hotel tu yang sanggup menunjukkan tempat makan pada kami. Berjalan kaki sejauh setengah km. Aku kalu bab2 berjalan kaki ni tak kisah cuma bila melihat mak berjalan tu aduh..rasa sedih sangat. Nak2 musim panas, pukul 9 pagi kami keluar matahari atas kepala.
Hah konon bila sampai ke Penang tu aku berangan la nak makan pasembur, nasi kandar, naik feri. Semuanya tak kesampaian sebab raptai Liana yang dikatakan bermula pukul 8 pagi seperti dalam surat rupanya ditangguh pada petang. Disebabkan penat dia hanya tunggu bersama kawan-kawan dia, mungkin lepak kat surau la kot. Aku pulak dengan mak lepas keluar breakfast dah tak keluar lagi dah, masuk bilik tengok tv dan akhirnya tertidur. Pukul 6 ptg adik aku tu baru balik. Lepas solat magrib kami bergegas ke Butterwoth untuk membeli tiket balik. Lepas beli tiket baru la makan malam.Itu pun Liana dah tak larat, dia kata dia penat sangat. Tapi aku cakap kena makan jugak sebab tengahari dah tak makan.
Hari konvo pada hari Isnin tu kami awal-awal lagi keluar walaupun sesi Liana pada sebelah petang . Berjalan kaki la katakan, slow-slow. rupanya dah tak ramai orang berjalan kaki zaman sekarang ni. Orang pulak cam pelik je tengok kami berjalan 3 beranak, cam nak gi beraya la pulak.hehe.So lepak di surau Politeknik tu aje sementara menunggu pukul 2 petang. Segalanya selesai pada pukul 6 petang, kami naik bas Utama Ekspress pada pukul 10 mlm. Aku turun di Temerloh, sementara mak dan Liana turun di Kuantan. Weh..rupanya naik bas ni lagi penat , terlambung-lambung, sakit badanku ini. Sampai pukul 5 pagi. Huwaaa...pukul 7 aku ke sekolah. Perhh..hari tu ke sekolah ibarat jalan tak jejak bumi, penat sangat.
Apa sekalipun, penat ke , kena berjalan kaki ke, aku bersyukur dah dapat menyelesaikan satu perkara penting dalam hidup adik ku itu. Sebagai Kak Long aku perlu memikul segala tugas setelah pemergian abah. Kadang-kadang aku merasa berdosa sebab seringkali mengeluh dalam hati kerana banyak perkara aku perlu fikirkan dan selesaikan serta hadapi. Tapi seringkali jugak bila perasaan jahat itu hadir aku cepat-cepat memujuk hati bahawa itu adalah satu cara untuk aku berbakti kepada mak dan adik-adik yang memerlukan. Aku juga mengingatkan diri bahawa terdapat lagi insan yang lebih teruk atau derita hidupnya. Jadi perlu bersyukur dengan apa yang ada.
Cuma ada satu perkara yang membuatkan aku begitu terharu. Sewaktu menelefo Liana yang ketika itu menunggu waktu raptai aku bertanyakan Liana sama ada dia dah makan ke belum, sebab dari malam naik bas sehingga sampai kami tak berpeluang untuk menjamah makanan sebab tak lalu. Dia kata dia dah kenyang sebab dah makan di kantin Poli pagi itu. Aku menggesanya supaya makan untuk tengahari , tapi dia berkeras mengatakan dia tidak lapar. Namun cerita sebenarnya terbongkar bila aku berjumpa dengannya tempohari. "Kak Long dah banyak sangat keluar duit, hari tu Ana bukan tak nak makan, tapi nak jimat kalau makan tentu guna duit lagi". Marah betul aku dengan pemikiran skema dia tu. Dia tidak perlu berfikiran sebegitu, sebagai kakak aku tidak pernah bekira itu dah tugas aku. Argh..sedihnya aku...
Tuesday, April 27, 2010
Happy Anniversary
26.04.2010- Kami menyambut ulangtahun perkahwinan yang ke-12. Huhu..dah 12 tahun kahwin. Rasa macam baru semalam aje buat kenduri kahwin. Masih terasa penat, terkejar ke sana-sini, urus itu dan ini. Maklumlah dengan bajet yang cukup ciput persediaan kawinku buat sendiri. Setiap bulan dapat gaji beli satu barang hantaran. Perkahwinan kami cukup simple, tak ada majlis persandingan, tak ada acara tukar-tukar baju Kimono, gaun, sari, semua tak ada. Hanya 2 pasang aje yang aku sediakan, satu baju untuk nikah dan satu lagi baju untuk kenduri(Haha baju kenduri itu pun aku pinjam dari kak Ana, thank u very much kak Ana! )Itu pun nikah dan kenduri dalam satu hari. Pukul 11 pagi habis nikah, pukul 12 makan, satu hari selesai. Kenduri belah lelaki? Pun kami tak buat, mengenangkan suamiku pada ketika baru sahaja kehilangan ibunya. Kad kahwin? Lagi la kelakarnya, suamiku design sendiri dan print sendiri serta cetak sendiri. Walaupun perkahwinan kami tidak gah seperti pasangan kini, tapi kami amat bersyukur kerana segala-galanya hasil titik peluh kami, memang mak dan abah tak payah pening-pening cuma uruskan makanan kenduri sahaja. Apa pun aku bersyukur kerana walaupun pada ketika itu aku baru sahaja habis belajar dan hanya bekerja sebagai kerani tapi kami tidak berhutang. Persediaan itu memang dibuat awal sedikit demi sedikit. Kelakar bila ingatkan waktu nak beli barang hantaran, semuanya dibeli semasa sale (murah je beb). Suamiku patut bangga dapat aku yg cukup simple dan tidak banyak sangat kehendak (hehe).

Hidup kami berdua bermula dari zero, segalanya adalah perkongsian, persefahaman, pengorbanan. Segala apa yang kami ada kini adalah anugerah dari Allah dan di situ ada titik keringat kami bersama. Semoga perkahwinan akan terus berkekalan , diberkati oleh Allah.
Friday, April 23, 2010
RM15.00
"Esok mama bagi RM15.00 ya"
"15 ringgit?banyaknya, untuk apa?"
"kan esok hari kantin"
"hah !Hari Kantin, Nia nak bawa 15 ringgit, banyaknya. Hurmmm..bawa 5ringgit sudah"
Amboi, budak sekarang minta 15 ringgit macam mintak duit seposen je. Aku dulu Hari Kantin ke, hari sekolah ke , atau apa-apa hari bawa 20sen je. Nia..Nia..
"15 ringgit?banyaknya, untuk apa?"
"kan esok hari kantin"
"hah !Hari Kantin, Nia nak bawa 15 ringgit, banyaknya. Hurmmm..bawa 5ringgit sudah"
Amboi, budak sekarang minta 15 ringgit macam mintak duit seposen je. Aku dulu Hari Kantin ke, hari sekolah ke , atau apa-apa hari bawa 20sen je. Nia..Nia..
Thursday, April 22, 2010
High Blood

Aku amat jarang membuat pemeriksaan kesihatan seperti memeriksa bacaan gula dalam darah atau tekanan darah. Seingat aku untuk pemeriksaan gula dalam darah tu aku buat sebelum pindah ke temerloh, lama dah mungkin 2005.
Isnin lepas (19.04.10) sempena minggu Sains dan Matematik, mereka membuka kaunter pemeriksaan tekanan darah tinggi dan gula ni. Budak-budak tu seronok buat aktiviti tersebut ala-ala doktor gitu. Entah kenapa bila lalu depan pelajar-pelajar ni yang begitu riuh sedang memeriksa pelajar dan guru aku pun turut berhenti dan duduk. "cikgu kena bayar RM3 kalu nak test gula dalam darah".Sambil berseloroh aku jawab cukup mahal RM3 tu. Saja menyakat. Bacaan gula aku selepas makan ok tak ada la terlebih gula.Alhamdulillah.
Tapi bila aku check high blood. Ayoyoooo..aku memang terkejut 142/101. Eh!takutnya, biar benar. Keesokan harinya aku periksa lagi dengan pelajar-pelajar tu, turun sikit 138/84. Tapi menurut kata Suzi (cikgu Sains) aku dah kena berwaspada. Balik rumah aku periksa sendiri (kat rumah ada alat tu, tp malas nak guna, suami je yg selalu check), arghh masih lagi bacaan yang sama.
Patut la kebelakangan ini kepala aku sentiasa sakit dan berdenyut-denyut. Stress sangat kot aku dengan budak-budak ni.Macam-macam alasan la dalam kepala aku nih. Sebab aku makan mayonis dengan salad ke hari sebelum tu?aku masak ikan masak kicap terlebih kicap ke?macam-macam ada.... Tapi yang paling ketara aku dah terlalu lama tidak berjogging. Rasanya tahun ni hanya beberapa kali aku berjogging bersama suami. Kalau dahulu memang setiap hari. Tahun ni memang malas, bila dah balik rumah rasa lesu sangat, apatah lagi tengok cuaca yang panas bertambah la malasnya. So bila dah tengok bacaan yang tinggi gitu dalam kepala aku ni konon-kononnya nak pergi aerobik menggantikan jogging, tak la berpanas sangat. Hishhh tapi bila fikir semula...aku tak pernah pergi aerobik, setakat yang sekolah anjurkan aerobik main-main ada la.
Tapi yang paling kelakar bila Nia dapat tahu "takkan mama kena juga, mama kan muda lagi".Hahah...muda lagi ke mama ni Nia....Last sekali ayat dia "Eee..takkan dua-dua kena darah tinggi" (dia maksudkan aku dan abahnya). Apa sekalipun selepas ini aku kena ubah beberapa perkara: kena rajin beriadah, kena cool dengan budak-budak ni (korang tak nak hantar kerja kursus lantaklah....), kena ceria selalu dan tidur perlu cukup.
Monday, April 19, 2010
Geram

Mac hingga Jun antara bulan-bulan stress aku. Bulan-bulan di mana kerja kursus untuk PMR perlu disiapkan. Masa ni sebenarnya waktu fobia dan sakit tekak, serta sakit hati. Juga waktu menunggu macam buah yang tidak gugur jika tidak dijolok. Ini lah time kepala aku berdenyut macam nak pecah. Setiap tahun itulah yang terjadi.
"Cikgu elemen 1 apa , elemen 1 macam mana?"
"Berapa semua sumber kena hantar?"
"Cikgu saya tak tahu nak buat"
dan bla..bla..bla....
Semuanya sudah diterang tetapi buat poyo. Akhirnya seorang cikgu juga yang terpaksa pergi fotostat dan bagi saja, macam itu aje. Konon nak suruh pelajar explore mendapatkan sumber, bahan sendiri, menggunakan semua mak nenek IT , internet dan bagainya. Aku dah bosan tahap gaban, tahap air mendidih. Oh kenapa ya kamu semua ini tidak pandai berdikari, tidak boleh berfikir , tidak mahu berusaha. Semuanya nak disuap, suap, suap,suap.
Heeeeee bosannya!!!! Moga-moga esok,lusa,minggu depan, tahun depan berlaku magic pada aku, bangun tidur dan aku bukan lagi seorang guru. Stresssssssss.....................
Monday, April 5, 2010
Sehari di Taman Negara
03.04.2010-Taman Negara.
Perancangan untuk ke Taman Negara ini telah lama dibuat, semenjak aku pindah ke sini. Namun ada sahaja kekangannya. Tup tup..hari Jumaat malam aku bersuara "abang esok kita ke Taman Negara ya". Heheh terkebil-kebil suami aku. Bunyinya macam aku mempunyai kuasa veto sahaja. Tak kisahlah apa sekalipun, yang penting aku ingin sampai ke sana.
Bersama-sama kak Fauziah dan keluarganya aku, suami,anak dan ustazah izan menghabiskan masa sehari suntuk di sana. Seronok tidak terkata. Tatkala menaiki bot melalui jeram-jeram sambil menikmati pemandangan hijau di sana. Sempat melihat secara jauh kehidupan orang asli di situ. Menyentuh air sungai yang sungguh sejuk.
Kanopi walk , walaupun penat mendaki anak-anak tangga untuk menuju ke tempat tersebut, tapi aku ,suami dan nia bersungguh mendaki walaupun kaki lenguh tidak terkata. Hehe syabas pada kak fauziah walaupun orang yang paling akhir sampai namun dia berjaya mendaki hingga ke atas.
Aku kuatkan semangat untuk melihat pemandangan dari kanopi itu , seakan kaki memijak pucuk-pucuk daun dan dahan-dahan pokok. Gayatnya usah dikata. Ada ketika, aku mampu berjalan sambil memandang lantai sempit yang hanya boleh memuatkan satu orang sahaja. Jarak dari seorang ke seorang yang lain adalah 300 m.
Selesai aktiviti itu kami menikmati makan tengahari di kedai makan makcik kak fauziah yang dipanggil mak Anjang. Bestnya ikan patin masak tempoyak, ayam masak kicap, sayur campur, ulam dan sambal. Licin semuanya.
Selesai makan tengahari kami bergerak menuju ke tempat ikan kelah (Kelah Sanctuary).Namun ada sedikit perasaan hampa kerana ikan kelah itu tidak begitu kelihatan dan tidak berapa banyak dan tidak begitu jelas. Mungkin sebab kami sampai pada waktu petang dan cuaca redup. Menurut pemuda yang mengurus tempat tersebut jika pada waktu tengahari ada sinaran matahari ikan-ikan itu boleh dilihat dengan jelas. Ikan-ikan itu sebenarnya ikan kelah liar yang dijinakkan dengan memberi makanan dalam bentuk palet. Di sana anak-anak juga sempat membuat aktiviti berkenu dan mandi-manda.
Akhirnya tepat pukul 6.00 ptg kami sampai ke Kuala Tahan. Mandi dan menukar pakaian di Liana's homestay. Huwaaa..mahalnya bayaran masuk tanda, 50 sen. Opps..kalau anda ke sana pastikan anda membawa minuman sendiri kerana air tin atau mineral di sana mahal 2kali ganda.
Di sini aku ingin mengucapkan berbanyak terima kasih yang tidak terhingga kepada suami yang sanggup bersetuju dengan perancangan last minute ini. Dia sendiri tersenyum menggelengkan kepala dengan tindakan aku yang 'tiba-tiba' ini. Tapi yang pasti suamiku itu mengaku gembira dengan aktiviti kami pada kali ini.
Di sini aku ingin mengucapkan berbanyak terima kasih yang tidak terhingga kepada suami yang sanggup bersetuju dengan perancangan last minute ini. Dia sendiri tersenyum menggelengkan kepala dengan tindakan aku yang 'tiba-tiba' ini. Tapi yang pasti suamiku itu mengaku gembira dengan aktiviti kami pada kali ini.
Yeahhhh...thank u very much En.Haris!!!u make a lot of improvement, more tolerate! Thank u thousand times.Hehhehe....lnanti bawa kami jalan lagi ek.
Subscribe to:
Posts (Atom)