Saturday, August 28, 2010

Jangan lupa sejarah


Salam merdeka!


Walaupun sana-sini orang sibuk melakukan persiapan raya, namun jangan lupa 31hb Ogos nanti kita bakal meraikan kemerdekaan ke-53 tahun. Jika dilihat angka 53 itu ia boleh ditamsilkan seperti umur manusia yang telah menjangkau 53 tahun yang sepatutnya telah matang dan mempunyai kedudukan yang kukuh.



Setelah 53 tahun merdeka, isu-isu perpaduan kaum sepatutnya telah lama dapat diatasi. Namun apa yang mendukacitakan generasi kini seperti lupa atau tidak belajar dari sejarah bagaimana kesepakatan antara kaum, kerjasama antara kaum yang membawa kita ke arah usaha-usaha mencapai kemerdekaan.


Seharusnya kita sebagai warganegara Malaysia perlu akur, bahawa negara kita yang disayangi ini merupakan sebuah negara yang unik, yang dimiiliki bersama oleh kaum Melayu, Cina dan India. Pendudukan Inggeris atau British selama 171 tahun (1786-1957) benar-benar telah mengubah landskap negara kita. British telah membawa masuk tenaga kerja dari China dan India hingga menjadikan negara kita sebuah negara berbilang bangsa.



Apabila ada suara-suara sumbang yang mengkritik tentang hak keistimewaan bumiputera dan bermacam lagi permintaan untuk menuntut itu dan ini, ia memberi gambaran bahawa mereka benar-benar lupakan sejarah. Lupakah mereka tentang kontrak sosial?Kontrak sosial yang merujuk kepada penggantian beri-memberi (Perkara 14-18) dengan pemberian kewarganegaraan kepada orang bukan Melayu danPerkara 153 yang memberi hak keistimewaan kepada kaum bumiputera.



Kenapa ada pihak yang bising atau sibuk dengan hak keistimewaan itu yang sebenarnya semakin lama semakin terhakis, sedangkan bumiputera masih lagi jauh ketinggalan dari semua sektor terutamanya ekonomi. Bersyukurkah anda atas segala apa yang ada?kemewahan, kedamaian dan kebebasan. Jangan terlalu menyentuh sensitiviti kaum kerana kesannya amat bahaya. Sanggupkah kita melalui episod tragis seperti 13 Mei 1969?



P/s : belajar bersyukur dan bersifat sederhana.

No comments: