Tuesday, July 31, 2012

Tiga Hari Pertama Kematian

Apa yang orang hidup perlu buat semasa 3 hari pertama kematian : tak perlu buat kenduri 3 hari 3 malam sebab kalau bukan ahli keluarga yang doakan dan baca Yassin hanya secawan sahaja pahala yang sampai untuk arwah berbanding kalau ahli keluarga yang buat…100% akan dapat pahala kepada arwah. Kita perlu buat juga wasiat berikut ini untuk anak2 kita dan kaum keluarga kita sekiranya kita meninggal dunia. Kerana simati sebenarnya merayu meminta tolong pada kita…..kita yang tak mendengarnya….

1) Pada malam pertama kematian…buat Solat Sunat Hadiah …niatnya..’Sahaja aku solat sunat hadiah 2 rakaat untuk (sebut nama simati) kerana Allah taala.

Pada rakaat pertama baca al Fatihah serta suratul Qursi, At Takasur dan Ak Ikhlas 3X.

Pada rakaat kedua baca sama seperti rakaat pertama.

Fadilatnya simati tidak akan kena azab kubur pada malam pertama dan akan tidur seperti pengantin kerana azab kubur pada malam pertama adalah menakutkan kerana simati akan dihimpit oleh kubur dari kiri kanan atas dan bawah oleh bumi.

Selesai solat bacakan suratul Ikhas sebanyak mungkin setiap ahli keluarga yang hidup.

2) Pada malam ke 2 pula baca kan Yassin dan hadiahkan untuk simati. Fadilatnya insyaAllah akan terlepas azab dari terpecahnya tulang belulang.

3) Pada malam ke 3 bacakan Yassin dan hadiahkan buat simati kerana pada malam ini dapat mengelakkan pasir yang akan mula masuk ke hidung mayat.

Roh akan berada dalam rumah selama 1 bulan….hendaklah kita membaca ayat2 suci Al-quran dan sedekah kan pada simati tiap2 malam selepas 3 malam pertama diatas… seperti surah Al-Mulk dll lagi.

Moga ada manfaatnya.

No comments: